Rätt servicekrav i alla fordon anger tydligt att luftfilter, oljefilter, bränslefilter och kupeluftfilter ska bytas med jämna intervall för att säkerställa maximal prestanda och att din motor inte arbetar ryckigt och att kupe får ren luft vid uppvämning. Luftfilter i bilar ser till att ren luft kommer in genom insugningsrör, insprutningssystem och levereras sedan till motorn. Förstås medför det som andra typer av filter en viss resistans, men smutsig och dammig luft inte bara minskar motorns arbetsförmåga, utan leder till allvarliga skador för motorns påkostliga delar. Å andra sida låter det igentäppt filtret inte passera luften i bestämd mängd, så att bränsleblandning störs. Behöver du ett nytt filter eller vill du utöka motorns effekt genom att installera sportfilter med mindre luftmotstånd, kan du ringa oss eller besöka 123bildelar.se
Säkert är att varje förbränningsmotor bör smörjas ordentligt, och man ställer krav inte bara på oljans utbredning och tillförsel i motorn, utan också på dess kvalitet. Därför ska endast ren, oförorenad olja utan främmande partiklar smörja metaldelar i bilens hjärta. Det ansvarar oljefilter för, som byts regelbundet varje 15.000 - 30.000 kilometer tillsammans med en ny och fräsch motorolja och att skruva ner filtret kan även en skolelev. Att dröja med oljefilterbyte kan leda till att metalskräp och andra föroreningar som kommer när du fyller på motorolja hamnar i smörjningskretsen och metaldelar blir utsatta för extraslitage och det kan ge huvudbry med försäkringsbolaget.
Moderna krav på bränslekvalitet måste trygga motorn får ren bränsle. Men ändå kan det hända att rost, smuts och partiklar vid tankning kan orsaka problem till bränslepump och känsliga injektorer, därför måste man inte glömma byta bränslefilter. Utan filter får man trög fartökning och förökad bränsleförbrukning.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |