Utan hjulupphängning skulle du inte ha ett enda ben oskadat och dessutom hade lite kontroll över fordonet. Ett däck studsar i luften när det kör på vägbula och under denna tid kan fordonet ej bromsas eller styras. Två framre och två bakre hjul i par får sina egna framvagn och bakvagn respektive, alltså delen, där alla länkarm, fjädrar är ihopmonterade. Framvagnen skiljer sig från bakvagnen med närvarande av en vridbar styrarm som svänger hjulen, samt motor som påverkar framvagnens konstruktion. Gemensamma delar i hjulupphängning är fjäder och stötdämpare, som fungerar tillsammans men varje har sin egen funktion – den första uppslukar knuffar från de hoppande hjulen, medan den andra saktar in svängningsrörelser och förebygger gropig färd.
Billtillverkare utrustar sina bil med fjädersystem, som tar mycket plats, kräver många infästningar och monteringsdetaljer, men nu används alltmer oftare Mc-Pherson framfjädring med individuellt upphängda fjäderben och krängningshämmare. Fjäderbenet omrings av spiralfjäder och har gas/oljedämpare som en integrerad del. Fjäderbenen monteras mellan innerflyglarna och övre delen av styrarmarna vilka infästs med tvärgående länkarmarna. Därför sparar man så mycket plats i motorutrymme, vilket möjliggör använda framdrift och i sin tur spara plats i bilens bakre del. För att spara på köpet av fjäderben kan du vända sig då till 123bildelar.se, där du hittar stort sortiment i vårt lager. Vi har även sällsynta tryckackumulatorer för din chassihydraulik vilket inte låter dig undvika med jämnare körning.
Pga. gropiga vägar nöts hjulupphängning snabbare, vilket känns av att bilen svajar på vägen och är ostadig, då bör man byta stötdämpare. Är bilen lägre än vanligt så har du problem med chassihydraulik, eller om den inte är installerad, så bör fjädrar så snart som möjligt bytas ut, eftersom brister de under färd, så kan det medföra trafikolycka.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |