Hoppa till innehåll Hoppa til navigering
Min bil
Förbättra

Köp Tripodled

1 resultat
*rek.: rekommenderat pris

Arbetsprincip och konstruktion

Bilar med framhjulsdrift är utrustade med en anordning för överföring av vridmoment från differentialen till drivhjulen. Huvudmekanismen som tillhandahåller denna funktion är drivknut som tillåter samma vinkelhastigheter. Denna enhet är utsatt för betydande kraftbelastningar, som uppstår vid vridning av bilhjulen och vid körning på grov terräng. Tripodled är huvudkomponenten av denna enhet från inre sidan. Denna anordning är fäst mot halvaxel från växellådssidan i ett metallhölje, med en konfiguration i form av tre försänkta monteringssäten som är belägna i en vinkel av ett hundra och tjugo grader mot varandra. En tripodled sätts in i dessa monteringssäten och det är en bussning med flerkilsmoneting inuti. På bussnigarnas fingrar pressas sfäriska rullager på lika avstånd, i vinklar på ett hundra och tjugo grader. Inuti kroppen med läggs ett speciellt smörjmedel praktiskt taget för hela dess livslängd. Tillverkare rekommenderar att man använder Castrol LMX plastfett inte mer än 140-180 gram i varje enhet.

Symptom på funktionsfel

Om ett fordon kör ofta för fort och med snabb gaspådrag då förekommer det en märkbar vibration av hela kroppen, vilket betyder att det är nödvändigt att byta inre drivknut mot en ny. Oftast kan man byta endast en tripodled som kommer att tillåta spara pengar på hela enheten eller är man bara tvungen att välja i en sådan form eftersom man säljer inte på annat sätt. Med tanke på att tripoid upplever vanligen kraftiga deformationer under körnining leder det oundvikligt till metallutmattning och vidare till dess förstörelse. Särskilt utsatta element är rullager som får slitage pga. främmande föroreningar (damm, smuts, vatten) hamnar dit. Orsaken till detta är slitna damasker vilka kan ha mikrorepor som med tiden breddas ut och förstöras vilket öppnar vägen för orenligheter. Om en karakteristisk knäckning hörs när du vrider på hjulen, ska du omedelbart reparera den här enheten.

Billigt att byta

Det en stor och ansvarsfull uppgift att överföra vridmoment och all kraft som motor producerar till alla drivhjul men när det gäller främre hjul så behöver man kolla vilket tillstånd tripodled har. Det betyder att man ska kolla själva damasker och om man hittat ett fel där så bara byt dem. Men innan man gör det är det värt att titta på brett utbud av drivknutar i 123bildelar.se – bilbutiken som erbjuder alla reservdelar till skruvade priser. Det betyder att det kan löna sig att köpa hela drivknuten i stället för en damask eftersom damm och smuts kunde redan förstöra enheten och man har inte hunnit att höra några obehagliga ljud som skulle tyda på det.