Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Sekundärluftsinblåsning

142 resultat
Pump, Sekundärluft
PIERBURG
Pump, Sekundärluft
7.03635.39.0
4 470,24 skr
Varunr:  15842768

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
null, Pump, Sekundärluft
VEMO
null, Pump, Sekundärluft
V20-63-0034
3 662,77 skr
Varunr:  15404849

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
null, Ventil, Sekundärluft
METZGER
null, Ventil, Sekundärluft
0892357
1 332,27 skr
Varunr:  15395747

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Syfte med sekundärluftinblåsning och dess principiell funktion

För att kunna starta motorn krävs det några ändringar i bränsleblandning, som ska beredas ”fet”, eller med större halt av bränsle i förhållande till luft. Detta läge underlättar motorstarten, men utsläppet (kolmonoxid och kolväten) som lämnar förbränningsrum blir otillräckligt förbränt, så att det tar någon tid, när avgaserna når katalysatorns arbetstemperatur och de börjar rengöras där. Denna tid förlängs ännu mer vid kallt väder, för att inte tala om vintrar – just då släpps ut flesta skadliga ämnen. För att förkorta kallstartstiden använder man sekundärluftsystem som blåser in frisk omgivningluft in i avgasrör nära utloppsventiler. Just syresrika omgivningsluften är i stånd att förbränna ämnen till fullo till koldioxid och vatten.

Uppbyggnad av sekundärluftsystem

Luften som tillförs in i avgasrör ska pumpas på något sätt och med denna uppgift klarar elektrisk driven sekundärluftpump, vilken suger in antingen insugsluft, vilken passerar luftfilter, eller omgivningsluft och i så fall utrustas pumpen med ett eget luftfilter. Vidare trycks luften ner till avgasrör via slangar eller rör, samt genom avstängningsbar backventil, som sörjer för att inte låta avgaser tränga in i systemet och skada sekundärluftpumpen, samt att låta sekundärluften adderas till avgaser. Ventilen i sekundärluftsystem kan styras antingen med tryckluft från pumpen, eller med hjälp av undertryck från el-omkopplingsventil.

Vanliga problem med sekundärluftinblåsning

Eftersom avgastrycket är ganska stort, så ska backventilen vara mycket hållbar för att hindra mottrycket nå luftpumpen, vilken kan bli förstörd om man vid test upptäcker avlagringar i ventilen på sidan mot sekundärluftpump. Då betyder det att backventilen är otätt och behöver bytas, kanske tillsammans med pumpen. Dessutom kan man uppleva problem med sekundärluftsystem i form av otäta slangar, ledningar, deras kopplingar, som är defekta. Om anslutningen mot avgasröret felaktigt, då märks det genom strömmande avgaser ur motorutrymmet. Alla delar ska bytas mot originella, vilka säjs på 123bildelar.se