Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Oljefilter

2 636 resultat
*rek.: rekommenderat pris

Filter är inget tillbehör nu!

Utveckling av bilindustri har alltid varit närbesläktade med innovationer inom kemin för bränslen och smörjmedel, samtidigt, nya sorter smörjoljor med högre prestanda krävde framsteg av system för dess rengöring. Därför hade första fordon inga oljefilter, som sedan 1920-talet började erbjudas som tillbehör, eftersom en mycket kort livslängd för motorolja gjorde det möjligt att inte rengöra oljan alls, och endast vid hårda driftsförhållanden krävdes filter. Sådana filterelement var delflödes grovfilter, som arbetade med motoroljor utan dispergermedel och tvättmedeltillsatser, vilka skulle dela stora partiklar upp till mindre, och därför avlägsnades stora partiklar utmärkt då. Moderna oljefilter är fullflödes enheter som är anpassade till innovativa motoroljor och har ganska lång bytesintervall.

Typer av oljefilter och dess arbetsprincip

Fullflödes filter har några typer, som påverkar bara dess bytessätt – flergångsfilter i forma av plastburken med bytbar insatsfilter därinne och helt engångs- ”snap-on” oljefilter. Både filter kan framgångsrikt hindra partiklar på 0,025-0,3 mm från att komma igen till motordelar. Insatsfilter brukade monteras på äldre bilar och sedan ersattes de av engångsfilter på moderna bilar, fastän nu återvänder de igen så smått. Varje oljefilter har en överströmningsventil, som vid oljetrycks skillnaden mellan inlopps- och utloppsrör (när filtret är igentäppt) börjar filtret leda oljan förbi filterelement, vilket förhindrar oljessvält, men förser motordelar med oförorenad olja, som ökar friktion inne och förstör motorn. Därför bytt det som föreskrivet!

När man byter filter

Man bör hålla fast vid föreskrifter från instruktionsboken, och förstås byta oljefilter tillsammans med motorolja. Också det är värt att att kolla färgen på oljan, vilket är nödvändigt för att undvika förrtids slitage hos motorn. Om oljan blev mörkt, då visar den att ett nytt oljefilter ska monteras. Vanligen byter man motorolja med filter varje 2.500-3.000 mil på moderna bilar, och hos vissa dieselmotorer går det att byta även mer sällan, eftersom dieselbränsle innehåller ingen etanol, som bidrar till korrosion. Dröj inte med byte och köp billigare hos 123bildelar.se!