Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Lamellkoppling-allhjulsdrift

9 resultat
*rek.: rekommenderat pris

Arbetsprincip och konstruktion

Motorns vridmoment som är avsett för all hjul ska korrekt överföras till alla dem för att effektivt styra över drivkrafter som motorn erbjuder. Den överförs från transmissionen genom fördelningsväxellåda och drivlinan till bakaxeln ständigt, men kommer till hjulen endast när det behövs. Mellan axelaggregaten på bakaxeln och kardanaxel är Haldex-koppling monterad på. Den elektroniska styreneheten av fyrhjulsdrift är integrerad i kopplingshuset, och får signalerna i den digitala CAN-bussen från andra fordonssystem, såsom motorblocket – gasspjälläge, hastigheter av varje hjul från ABS-systemet och påslagen växel från automatväxellåda. Efter dessa värden bestäms hur kopplingen ska låsas, det vill säga hur mycket av vridmomentet kan fördelas till bakre hjul. Själva systemet har en flerskivig oljekoppling, vilket pressas fast av en hydraulcylinder med en växlande kraft i enlighet med en signal från styrenhet, dvs. kan arbeta med full eller partiell slirning eller vara helt spärrad. Hydraulvätskan förs alltid under tryck, tillförs av hydraulpump, och ventilen reglerar kolvens kraft.

Eventuella problem och lösningar

I de senaste generationer av Haldex-kopplingar monteras hydraulfilter in i hydraulledningen, vilket är en logisk lösning. Det faktum att den hydraulvätskan, som förs för att trycka på kolven för att pressa koppling är samma vätska, som fyller utrymme mellan friktionsskivor av kopplingen för att jämna slirning, vilket ger utmärkta termiska egenskaper för driften. Just här kan det ligga det vanligaste felet. Restprodukter av slitage mellan friktionsskivor i kopplingen kan säkert samlas i hydraulvätska med tiden så att den kan leda till förstöring av hydraulpump och kan leda till försämringen av bilens framkomligheten, dock visas det inte på felindikator. Bilen kan inte kontrollera resultatet av Haldex-koppling spärrning därför kan det uttryckas i att bilen blir framhjulsdriven utan några allvarliga på följder. Dock kan försämra körglädje vid vintertid och därför måste man byta hydraulolja varje 6.000 mil och hydraulfilter tillsammans om man använder enheten av 4 och 5 generationer.

Beställ reservdelar gynnsamt

Ett vanligt underhåll som Haldex-koppling kan kräva är oljebyte eftersom den gamla oljan innehåller förorening och metallrester som kan slipa kolvens och hydraulpumpens ytor som leder till oduglighet att leverera fyrhjulsdrift. Därför ska man köpa ett nytt filter för underhåll och om man försummade det någon gång så kanske krävs en ny pump för att byta en söndersliten enhet. Därför besök 123bildelar.se för att hitta en rätt del för sin bilmodell. Upomärksamma också priser som finns där – man behöver inte längre att betala extra för en sällsynt reservdel. Lägg bara varan i kundvagnen och fortsätt med betalningen. Varan kommer därefter att levereras till dig inom ett par dagar.