Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Insprutningsventil/spridare/spridarhållare/Pump-spridarenhet

944 resultat
Ventil, Insprutningsventil
BOSCH
Ventil, Insprutningsventil
EV-14-KT
0 280 158 040
1 063,61 skr
Varunr:  10556124

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Ventil, Insprutningsventil
BOSCH
Ventil, Insprutningsventil
DC 8 C 45 R 2
0 437 004 002
1 359,25 skr
Varunr:  10591814

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Ventil, Insprutningsventil
BOSCH
Ventil, Insprutningsventil
0 437 502 019
876,82 skr
Varunr:  10591943

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Ventil, Insprutningsventil
BOSCH
Ventil, Insprutningsventil
EV-6-CL, 62417
0 280 156 372
823,92 skr
Varunr:  10556001

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Ventil, Insprutningsventil
BOSCH
Ventil, Insprutningsventil
62699, EV6C
0 280 155 766
1 172,28 skr
Varunr:  10555360

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Sprejar bränsle

Eftersom man har för länge sedan upphört använda sig av undertrycket vid bränsleblandning där bränslet sugits ur förgasare direkt till insugsröret på naturligt sätt, behöver moderna och gamla insprutningssystem i stället insprutningsmunstycke för att tillföra bränslet under hög tryck innanför inloppsventilen eller direkt i förbränningsrum. Insprutningsmunstyckets huvuduppgift är hellre att spreja bränsle i form av små blåsor av bränsle, som kan bättre blandas med luft. Dessutom om motortillverkare anser att flera insprutningar behövs under samma insprutningstakt, möjliggör det insprutningsventil utan problem tack vare kombinerad elektronisk styrning.

Funktion och uppbyggnad av ett vanligt insprutningsmunstycke

De allra första insprutningsmunstycken var hydromekaniska och krävde ingen strömtillförsel. De användes på fösta mekaniska insprutningsystem och öppnades så fort bränsletrycket nådde vissa föreskrivna arbetsvärden som kunde övervinna fjäderns motstånd i insprutningsmunstycke.För att tillhandahålla högt pulserande insprutning som hos L- och Mono-Jetronic valde man elekromagnetisk insprutningsventil, som öppnades precis när elektrisk ström påverkade på en rörligt stång som drogs tillbaka och gjorde det tillgängligt för bränslet att komma ur munstycket. På så sätt kan man ha flerstegsinsprutning upp till 10 doser under en takt. Modernaste dieselbilar utrustas nu med insprutningspumpar till varje cylinder som alstrar jättehögt tryck och sprutar in bränsle när en kam från kamaxel påverkar kolven därinne.

Varför krånglar insprutare?

Eftersom ett insprutningsmunstycke släpper tusentals liter bränsle genom sig under hela sitt livslängd, så lägger sig beläggning på nål och hål vid utloppet som med tiden förminskar bränsletillförsel och blandningen blir mager. Därför bör man spölja insprutningsventiler regelbundet, annars går de helt av, och det är osannolikt att någon mekaniker förbinder sig återställa ursprunglig funktion. Ibland hjälper inte rengöring (speciellt om man försummade göra det länge), då bör man förberedda sig inför deras byte. Vid bytet kolla munstyckshållare, som blir ibland obrukbar, därför köp den också. För att spara på köpet vända sig till 123bildelar.se