Hoppa till innehåll Hoppa til navigering
Min bil
Förbättra

Köp Insprutningsdelar/munstycke

183 resultat
null, Överhettningsskydd, Värmeskydd
VAICO
null, Överhettningsskydd, Värmeskydd
V30-1443
30,23 skr
Varunr:  10122201

product.minOrderQuantity
pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Slang, Läckbränsle
BOSCH
Slang, Läckbränsle
0 928 400 295
416,98 skr
Varunr:  10608170

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Slang, Läckbränsle
METZGER
Slang, Läckbränsle
0840003
300,66 skr
Varunr:  15532123

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Slang, Läckbränsle
METZGER
Slang, Läckbränsle
0840001
355,40 skr
Varunr:  15532121

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Slang, Läckbränsle
METZGER
Slang, Läckbränsle
0840007
659,30 skr
Varunr:  15532127

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Slang, Läckbränsle
METZGER
Slang, Läckbränsle
0840008
427,24 skr
Varunr:  15532128

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Tillbehör av modern insprutare

Nu har man för länge sedan glömt om förgasare som monterades någon gång på besinmotorer för att utföra bränsleluftblandning. I stället använder både diesel- och ottomotorer mer invecklade och perfekta insprutare, som möjliggör spruta mer exakta portioner av bränsle under mycket högre tryck. Vare sig insprutare som sprejar dieselbränsle direkt in i dieselns förbränningsrum eller injektor som befinner sig innanför inloppsventilen i insugsröret hos ottomotor, så kräver dessa munstycken speciella insprutningsdelar som skyddar mot läckage, värme och även eld.

Typer av insprutningsdelar och skäl till dess användning

Bensin- och speciellt dieselmotorer arbetar i ganska svåra förhållanden, när hög tryck alstras i förbränningsrummet, vilket belastar kolven, cylindern och förstås insprutare, som ska utrustas med en tätningsring och även flera O-ringar, för att garantera luft- och vätsketätt anslutning. För detta syfte använder man koppar eller aluminiumlegeringar, som är ganska mjuka och kan deformeras vid åtdragning för att säkerställa tätt koppling. Eftersom elektronisk styrda insprutare möjliggör högre insprutningstryck, så kräver de extra insprutningsdelar, som omfattar gummiringar, vilka förhindrar luft- och bränsleläckage. Gummiringar klarar sig utmärkt med krav som ställs på elasticitet och dess bevarande under hela deras verksamhet och de brukar monteras tillsammans med metallringar som tillhandahåller överhettningsskydd.

Problem med tätningsringar

Om man upptäcker läckage omring insprutare som rinner ner, då krävs omedelbart byte av tätningsring, annars kan det leda till brand. Vid luftläckage hos injektorn upplever man vanligen problem med motorstart, ojämn arbete vid tomgång – man blir tvungen att kompensera mager bränsleluftblandning i detta läge med pedaltryckning. Även om nedre metallringar säkerställer värmeskydd, så kan de med tiden hårdna, alltså tappa elasticitet, och i så fall nöjer man sig med bränslelukt i bilkupe, vilket också betyder att insprutningsdelar ska bytas, och de kan köpas förmångligt på 123bildelar.se. Även när insprutare tas bort för sköljning, behövs nya tätningsringar och inför montering ska munstyckshållare rensas och anslutning smörjas med olja.