Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Hjulnav / -infästning

6 208 resultat
null, Lagersats, Hjulnav
VAICO
null, Lagersats, Hjulnav
V26-0063
273,68 skr
Varunr:  10123639

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
null, Lagersats, Hjulnav
VAICO
null, Lagersats, Hjulnav
V53-0024
Monteringsställen:  Bakaxel
546,18 skr
Varunr:  10131417

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
null, Lagersats, Hjulnav
VAICO
null, Lagersats, Hjulnav
V42-0269
Monteringsställen:  Bakaxel
786,20 skr
Varunr:  10129955

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
null, Lagersats, Hjulnav
VAICO
null, Lagersats, Hjulnav
V40-0531
Monteringsställen:  Bakaxel
809,63 skr
Varunr:  10125769

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Håller hjul

Ingen kommer att ifrågasätta det faktum att en av de viktigaste delarna av fordonets hjulupphängning är hjulnav. Alla erfarna förare åtminstone en gång i månaden, håller händerna på hjulen och aktivt rycker dem i olika riktningar. Framväxten av mellanrum, även obetydligt och ovidkommande ljud - väcker frågor om genomförandet av en detaljerad granskning. Men vad är det för någonting som drar mycket uppmärksamhet till sig? Uppgiften är att göra det möjligt för hjulet att rotera omkring sin axel och hållas ständigt i hjulupphängning. Sålunda har varje hjul sitt nav. En annan viktig uppgift för denna komponent är att överföra driftkraft och rotationsrörelse från transmission till hjul, om det är drivande hjul.

Konstruktion av hjulnav

Med tanke på att hjulnav utsätts för enormt stor belastning under sin drift, tillverkas det av enhetsgjuten stålråmaterial genom svarvning och fräsning. Det ser ut som rund del som har en yttre kant med vanligen tre, fyra, fem hål och inre del med stort hål av komplex konfiguration. Den yttre hjulringen har hål för skruvbultar, som håller fälg och bromsskiva. I vissa modeller ersättas bultarna med stift och skruvade muttrar. Hjulnavet insidan är säte för hjullager och därinne finns spår för montering av drivaxlar. Beroende på konstruktion, kan olika lager monteras för att låta hjulet roteras. Vanligen är det slutna rullager eller isärtagbara koniska lager. Man nästan aldrig används kullager pga. den lilla kontaktytan.

Reparation

Hjulnav är relativt stark del, som går sönder nästan aldrig själv. Kanske händer det att enheten bryts ner under hårda påfrestningar i en trafikolycka, men under normala driftsförhållanden bör navet bytas endast när lagret inte kan dras ut, eller nytt lager hålls inte i hållare. Dessutom kan problemet ligga på ytan, när skruvförbandet på bultar eller stift slits sönder. När hjullager behöver bytas och det är avtagbar, är livslängden på hjulnav nästan obegränsad. Tyvärr, behöver lager bytas tillsammans med hjulnav ofta på moderna bilar, där icke-utbytbara lager används. Det är dyrt, men på 123bildelar.se säljer vi delar till de bästa priserna.