Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Generator / Delar

3 470 resultat
Generator
MAGNETI MARELLI
Generator
63377424, MAN7424
063377424010
2 572,42 skr
Varunr:  11309065

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Regulator
BERU
Regulator
0 190 005 081
GER081
493,81 skr
Varunr:  14178740

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Regulator
BERU
Regulator
0 190 005 098
GER098
346,21 skr
Varunr:  14178751

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Regulator
BERU
Regulator
0 190 005 010
GER010
265,75 skr
Varunr:  14178634

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Generator
MAGNETI MARELLI
Generator
MAN772, 63320060
063320060010
1 514,41 skr
Varunr:  11308747

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Generator
MAGNETI MARELLI
Generator
63321044, MAN286
063321044010
1 410,69 skr
Varunr:  11308792

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Generator
MAGNETI MARELLI
Generator
63377017, MAN7017
063377017010
2 794,24 skr
Varunr:  11309024

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Mekaniskt arbete till elektrisk ström

Rörelse är livet och det gäller framför allt bilar som är skaffade för att kunna transportera personer och laster från punkt A till B. Eftersom nästan alla fordonets anordningar förbrukar elström, då krävs batteri som förser dem med den. Men som varje ackumulator tömmas batteri snabbt, vilket tydligen är inte tillräckligt för även korta resor. Därför får batteriet ersättning från generator som drivs via drivremmen från förbränningsmotor och gör så att mekanisk rörelse omvandlas till elenergi som levereras antingen direkt till batteri eller via startmotor dit. Och eftersom mest kraftfull energiförbrukning sker vid färd eller påslagen motor, så tillfredställer generatorn större behov för elförsörjning tack vare motorns drift. I andra fall när mycket mindre el krävs blir det nog med vanligt batteri.

Arbetsprincip av en vanlig generator

Det finns olika sorts generatorer som påverkar deras konstruktion rejält, men huvudprincipen förblir samma. Rörelse som överförs från generatorns frihjul roterar en rotor med lindade koppartråd. På vardera sida av rotorn har generator två magneter som bildar magnetfältet. När trådvarv på rotorn korsar magnetfältets kraftlinjer då bildas elektrisk ström i rotorn som överför den genom kollektorn till batteri eller energiförbrukare. Moderna bilar brukar utrustas dock med växelströmsgeneratorer som har fast rotor och roterande magneter. De har enklare konstruktion och längre tillförlitlighet tack vare frånvaron av direkta kontakter som slits.

Underhåll av generator och var man köper nödvändiga delar

Om man har gammaldags likströmsgenerator då ska man då och då passa på att byta kollektor, eftersom den nöts med tiden. Annars arbetar generator ganska länge, fast några problem kan uppstå med regulator som sörjer för att hålla elströmmens ständiga spänning. Framgångsrikt arbete av det sista är livsviktigt för känsliga anordningar hos moderna bilar. Vid tvivel lämna bilen in till behöriga fackmän och om byte krävs då köp hela generatorn eller dess delar på 123bildelar.se.