Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Förgasare

199 resultat
null, Separator, Gas
VAICO
null, Separator, Gas
V10-9770
304,21 skr
Varunr:  10128896

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Lina, Gasspjäll
FEBI BILSTEIN
Lina, Gasspjäll
01762
124,83 skr
Varunr:  10000608

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Fläns
FEBI BILSTEIN
Fläns
03690
319,95 skr
Varunr:  10001840

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Fläns
FEBI BILSTEIN
Fläns
07120
145,47 skr
Varunr:  10003984

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Fläns
FEBI BILSTEIN
Fläns
02365
150,00 skr
Varunr:  10001042

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Styrs av undertryck

Många vet att förbränningsmotorer tar emot mycket luft och skulle inte fungera endast på bränsle, eftersom luft är gas som kan brännas tillsammans med sprejat bränsle i det. Därför när cylindern går ner vid öppen inloppsventil sugs omgivande luft in till cylinder, och det enda källan till det är insugsrör där luftflöde strömmar till motorn vid hög hastighet. Och även högre luftens hastighet uppnås om luften passerar genom smalare passage, där undertrycket ökar ännu mer. Om just där placera bränsleledning med nålmunstycke, så ska bränslet sugas ur röret och blandas med nedströmmande luft i form av emulsion eller dimma, vilket är rätt blandning om förhållandet utgör 1:14. Så enkelt fungerar förgasare. Vid acceleration och när motorns varvfrekvens höjs öppnas spjället och luften passera snabbare, vilket suger ur mera bränsle ur lilla bränsletank.

Konstruktion av vanligaste förgasare

Det finns några typer av förgasare och vanligaste som monterades på äldre personbilar är klassiska fallförgasare med nedströmmande luftflöde med två portar. Alltför forntida bilar njöt sig med stigförgasare, vars luftflöde var uppåtriktat och horisontalförgasare med horisontellt flöde. Alla typer delar precis samma princip, när mängder av lufttillförseln suger in bränsle av undertrycket. Själva bränslet sugs in från flottörhuset genom några rör som ändar med olycka munstycken, avsedda för diverse motorarbetsförhållanden. Viktigt här att ha samma nivå i flottörhuset vilket regleras av simmande flottör som öppnar nålventilen delvis och låter bränslet komma in från bränsletank

Vanliga problem med bränsleblandning

För att motorn ska fungera jämn vid olika belastningsgrader, så ska bränsleblandning anpassas, vad sörjer tomgångsluftsmunstycke, startluftmunstycke, emulsionsmunstycke och andra delar för, som täppts igen med tiden och det åtgärds med vanlig rengöring. Dessutom kräver mekaniska delar i förgasare justering då och då, annars börjar motorn strula och arbeta ojämn. Det kräver mycket tid, men enheten kan framgångsrikt återställas. Billiga delar till reparation går det att köpa på 123bildelar.se