Hoppa till innehåll Hoppa til navigering

Köp Bränsleinsprutningspump/högtryckspump

319 resultat
Kolv, Högrtryckspump
HITACHI
Kolv, Högrtryckspump
133059
334,78 skr
Varunr:  13453558

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Högrtryckspump
HITACHI
Pump, Högrtryckspump
133064
3 284,45 skr
Varunr:  13453579

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Insprutningspump
BOSCH
Pump, Insprutningspump
VE4/10M2250R1
0 986 444 521
25 714,30 skr
Varunr:  10650100

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Högrtryckspump
DENSO
Pump, Högrtryckspump
DCRP300400
5 543,09 skr
Varunr:  11048656

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Högrtryckspump
PIERBURG
Pump, Högrtryckspump
7.06032.02.0
3 934,56 skr
Varunr:  14177325

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Högrtryckspump
PIERBURG
Pump, Högrtryckspump
7.06032.04.0
3 697,61 skr
Varunr:  14177327

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Pump, Högrtryckspump
TEAMEC
Pump, Högrtryckspump
874 808
5 622,66 skr
Varunr:  13053903

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Roll av bränslepumpern hos dieselmotor

Bränsleberedning och blandning hos dieselmotorer skiljer sig markant från bensinmotorer. Bränletillförsel spelar mycket större roll på dieseldrivna bilar, eftersom rätt bränsleinsprutning startar arbetstakten i motorcylindrar, just det som sätter bilen i rörelse. Därför ska bränsle insprutas i portioner just på den tiden när tändningen krävs i en viss cylinder, jämfört med ständig insprutning på ottomotorer. Luften som cylindrar förses med, kommer via luftinsuget i större portioner än hos bensinmotorer för att ge högre komprimering, som med sina 800 grader kan tända bränslet. Därför krävs det en utvecklad anordning som kan alstra högtrycks bränsletillförsel, reglera och justera den i en enhet som är bränsleinsprutningspump.

Typer av bränsleinsprutningspump

Insprutningspump av äldre generationer, alltså helt mekanisk, fungerar liksom tändningsfördelare, men fördelar bränsle i stället, som pumpas först till viss tryck och sedan sprids genom fördelare via bränsleledningar till varje cylinder i rätt ögonblick. Denna bränsleinsprutningspump levererar bränsle till alla rör, där visst tryck finns alltid, men just fördelare genererar extra tryckpulserna som tvingar mekaniska insprutningsmunstycken öppnas och spreja bränsle till förbränningsrummet. De senaste dieselmotorer har s.k. Common-rail insprutning som skiljer sig från äldre generationer med mekanisk högtryckspump som framkallar högre insprutningstryck, gemensamm bränsleledning (”common rail”) och piezoelektriska insprutningsmuntycken, som gör det möjligt att bl.a. spreja bränsle 7-9 gånger per arbetstakt, vilket tillsammans med högre insprutningstryck förbättrar förbränningen och minskar föroreningar.

Reparation av pumpar

Bränsleinsprutningspump är relativt tillförlitlig anordning, som möjliggör klockren funktion under lång tid tack vare sin hållbar uppbyggnad, precis som dieselmotor, därför bör det inte vara några problem med den. Men högt tryck kräver bränsle av hög kvalitet, dvs. med föreskrivna egenskaper, eftersom bränslefilter kan förstås filtrera bränslet från partiklar, men det är hjälplös mot dieselbränsle av olämplig typ. Därför om det inte går att reparera pumpdelar, byt hela och spara på byte med 123bildelar.se.