Hoppa till innehåll Hoppa til navigering
Min bil
Förbättra

Köp Batteri

11 resultat
Brytare
BOSCH
Brytare
0 341 001 001
478,83 skr
Varunr:  10574339

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Brytare
BOSCH
Brytare
1 polig
0 341 002 003
704,83 skr
Varunr:  10574346

pris per enhet
Pris inkl. moms
plus frakt
I LAGER
Detaljer
Relä
BOSCH
Relä
0 333 301 010
3 302,62 skr
Varunr:  10573732

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Brytare, Batteri
HELLA
Brytare, Batteri
6EK 001 559-001
852,81 skr
Varunr:  10112607

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Brytare, Batteri
HELLA
Brytare, Batteri
6EK 008 458-011
1 073,86 skr
Varunr:  10296021

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Brytare
BOSCH
Brytare
0 341 003 004
1 586,75 skr
Varunr:  10574350

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Relä
BOSCH
Relä
SH/SE8/6, SH/SE 11/13
0 333 300 003
3 827,04 skr
Varunr:  10573721

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
Brytare, Batteri
HELLA
Brytare, Batteri
6EK 001 559-011
1 031,97 skr
Varunr:  10295995

pris per enhet
Pris inkl. moms
Gratis frakt
I LAGER
Detaljer
*rek.: rekommenderat pris

Början av den batteriepoken

Att samla energi i en slags tillfällig energikälla har blivit för länge sedan betydelsefullt och första ackumulatorer till att fånga och behålla elström hittades på i mitten av 1800-talet, fast det dröjde upp till 1920-talet när de anpassades till personbilar. Men dessförinnan klarade sig fordon utan några batterier, eftersom de behövde inte någon elström till – motorn startades med en vev, strålkastare hade gas, och i stället för horn använde de ringklocka som cyklar har. Drivkraft som motiverade biltillverkare montera batteri blev användning av elektriskdriven startmotor. Den tillsammans med ett fåtal elektriska anordningar krävde litet ström, därför nöjde första elsystem med 6 volt batterier, där positiva elektroden kopplades till kaross. Övergången till 12V hände i 1950-talet, när större motorer med högre kompression krävde kraftigare startmotorer och därför högre spänning.    

Hur fungerar ett vanligt batteri?

Ett vanligt batteri fyller tre viktiga funktioner – att starta motor, tända förbränningsblandning där och ge belysning. Den mest spridda typen av det är blyackumulator, vilken innehåller normalt sätt 6 galvaniska celler som innefattar en elektrod av bly, en motelektrod av blydioxid plus elektrolyt i form av svavelsyra som är blandad med vatten. Laddning och urladdning påverkar elektrolytens kapacitet som sönderdelas i väte i syre. Batteriet laddas av alternator som förser det med ström under motorns drift, vilket fyller ut energi som förbrukats till att starta motorn, belysa och ge ström åt talrika anordningar, såsom elektriska ventiler, elmuntycken m.m. Därför har batterier nästan samma form men olika dimensioner pga. diverse behov av elförsörjning.

Underhåll av ackumulator

Blyackumulator som är det vanligaste batteriet hos fordon och även elbilar måste underhållas genom att fylla på speciell batterivatten, eller distillerad vatten. Detta görs för att kompensera sänkning av elektrolytens nivå. Om det görs inte eller batteri står länge oladdat, så förstör elektroderna. Därför om batteriet har föråldrats och ger mindre energi eller dog helt, byt det mot ett nytt hos 123bildelar.se.